مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46057 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

اگر بخشي از مفاهيم ذهن ما محصول انعكاس خارج در ذهن نيست، پس چگونه قرآن، حواس را راه تحصيل هر نوع معرفت ميداند، آنجا كه ميفرمايد: «خداوند شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد، در حالي كه چيزي نميدانستيد و براي شما گوش و چشم و دلها قرار داد تا سپاسگزار شويد؟
پاسخ اين پرسش اين است كه اعتراف به وجود مفاهيمي كه محصول انعكاس خارج در ذهن نيست مانع از آن نيست كه دستيابي ذهن بر آن مفاهيم به كمك حواس بوده باشد، زيرا ارتباط انسان با خارج، به ذهن، قدرت و توان ميبخشد كه اين مفاهيم را بسازد و اگر انسان با خارج ارتباط نداشت هرگز بر چنين مفاهيم دست نمييافت.
اصولاً بايد ميان دو مطلب فرق گذاشت:
الف: صورت ذهني مستقيماً محصول ارتباط ذهن با خارج باشد، مثل تصوّر ما از قلم و ميز تحرير.
ب: ارتباط ذهن با خارج جنبه اعدادي داشته و زمينه را براي يك رشته شناختها و آگاهيها آماده سازد و به دستگاه ذهن، توان بخشد كه بر مفاهيم و تصوراتي كه هرگز در خارج مصداقي ندارند و يا بر يك رشته تصديقها و داوريها كه در بيرون ذهن، نام و نشاني از آنها نيست، دست يابد، بنابراين مانع ندارد كه مفاهيمي در ذهن وجود داشته باشد كه براي خود، مصاديقي در خارج نداشته باشد، ولي در عين حال، ارتباط انسان با خارج سبب سازندگي ذهن نسبت به اين مفاهيم باشد.

: آية الله جعفر سبحاني
شناخت در فلسفة اسلامي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.